Hvad betyder dogme?

Introduktion til begrebet dogme

Ordet “dogme” kommer fra det græske ord “dogma”, som betyder “lære” eller “princip”. I filmverdenen refererer begrebet “dogme” til en bevægelse inden for dansk film, der blev grundlagt i 1995 af de danske instruktører Lars von Trier og Thomas Vinterberg. Dogme-begrebet er blevet synonymt med en minimalistisk tilgang til filmproduktion, der fokuserer på ægtheden og autenticiteten i fortællingen.

Hvad er dogme?

Dogme er en filmisk bevægelse, der har til formål at vende tilbage til det grundlæggende i filmkunsten. Det handler om at skabe ærlige og autentiske film uden brug af kunstige effekter eller overdrevne produktionsteknikker. Dogme-film er kendetegnet ved deres rå og realistiske stil, hvor fokus ligger på historien og skuespillet.

Historisk baggrund for dogme

Baggrunden for dogme-bevægelsen kan spores tilbage til 1995, hvor Lars von Trier og Thomas Vinterberg offentliggjorde deres “Dogme 95-manifest”. Manifestet blev skrevet som en reaktion på den stigende brug af teknologi og kunstige effekter i filmproduktionen. Von Trier og Vinterberg ønskede at skabe en modbevægelse, der fokuserede på det autentiske og ærlige i filmkunsten.

Principperne bag dogme

1. Dogme 95-manifestet

Det første princip i dogme-bevægelsen er Dogme 95-manifestet. Manifestet består af 10 regler, der definerer de grundlæggende principper for dogme-film. Reglerne inkluderer blandt andet krav om brug af håndholdt kamera, naturligt lys og autentiske locations.

2. Dogme-reglerne

Udover Dogme 95-manifestet har dogme-bevægelsen også nogle generelle regler, der skal følges i produktionen af en dogme-film. Disse regler omfatter blandt andet krav om at filme i 35 mm-format, brug af direkte lyd og forbud mod brug af eksterne rekvisitter.

Indflydelse og betydning af dogme

Dogme og den danske filmindustri

Dogme-bevægelsen har haft en betydelig indflydelse på den danske filmindustri. Den har givet danske instruktører og filmskabere mulighed for at eksperimentere med nye tilgange til filmproduktion og skabe film, der skiller sig ud fra den traditionelle mainstream-film.

International anerkendelse af dogme

Dogme-film har også opnået international anerkendelse og har været med til at sætte dansk film på verdenskortet. Film som “Festen” (1998), “Mifunes sidste sang” (1999) og “Italiensk for begyndere” (2000) har vundet priser og er blevet rost for deres ærlige og autentiske fortællinger.

Karakteristika ved dogme-film

1. Handholdt kamera og naturligt lys

En af de mest markante karakteristika ved dogme-film er brugen af håndholdt kamera og naturligt lys. Dette skaber en rå og realistisk æstetik, der giver filmene en dokumentarisk følelse.

2. Autentiske locations og rekvisitter

I dogme-film er der fokus på brugen af autentiske locations og rekvisitter. Dette bidrager til filmenes autenticitet og giver seerne en følelse af at være til stede i historien.

3. Brug af ukendte skuespillere

En anden karakteristika ved dogme-film er brugen af ukendte skuespillere. Dette bidrager til filmenes autenticitet og giver mulighed for at skabe en ægte og naturlig skuespilpræstation.

Kendte dogme-film

Festen (1998)

“Festen” er en af de mest kendte dogme-film og blev instrueret af Thomas Vinterberg. Filmen handler om en familiefest, der tager en uventet og dramatisk drejning. Den blev rost for sin ærlige skildring af familiens dynamik og vandt flere priser, herunder Juryens Specialpris ved Cannes Film Festival.

Mifunes sidste sang (1999)

“Mifunes sidste sang” er en anden populær dogme-film, der blev instrueret af Søren Kragh-Jacobsen. Filmen følger historien om en dansk kok, der starter en restaurant i en lille japansk by. Den blev anerkendt for sin autentiske skildring af kulturforskelle og vandt flere priser, herunder en Golden Globe for Bedste Udenlandske Film.

Italiensk for begyndere (2000)

“Italiensk for begyndere” er endnu en dogme-film, der blev instrueret af Lone Scherfig. Filmen handler om en gruppe mennesker, der deltager i et italienskkursus i en lille dansk by. Den blev rost for sin humor og ærlige skildring af kærlighed og ensomhed.

Kritik af dogme

Begrænsninger og kontroverser

En af de mest fremtrædende kritikpunkter mod dogme-bevægelsen er dens begrænsninger og regler. Nogle kritikere mener, at reglerne kan hæmme kreativiteten og begrænse filmskaberens muligheder for at fortælle historier på den måde, de ønsker.

Kritik af dogme-æstetikken

Der er også blevet rejst kritik af dogme-æstetikken, der kan virke rå og uforfinet for nogle seere. Nogle mener, at den dokumentariske stil kan være forstyrrende og tage fokus væk fra selve historien.

Afsluttende tanker om dogme

Arven efter dogme

Selvom dogme-bevægelsen ikke længere er så fremtrædende som den var i 1990’erne, har den efterladt en arv i dansk film. Den har inspireret nye generationer af filmskabere til at eksperimentere med forskellige tilgange til filmproduktion og skabe autentiske og ærlige fortællinger.

Dogme som kunstnerisk udtryksform

Dogme kan også ses som en kunstnerisk udtryksform, der udfordrer de traditionelle normer og konventioner inden for filmkunsten. Den har åbnet dørene for nye måder at fortælle historier på og har været med til at udvide filmmediets grænser.

Categories: